Giorgio Manganelli tra “opera aperta” e “opera chiusa”

  • Arianna Marelli Università di Pisa

Abstract

In March 1969, after reading the manuscript of Nuovo commento, Italo Calvino sent Giorgio Manganelli a letter which offers a first and already detailed comment on the play. Calvino confesses that he is a “closed work” fanatic: he had been looking for one or more internal “systems” in the text and had found several “pertinent structures”. Nonetheless, Calvino finally suggests Manganelli to work on the text to make it even more structured and compact “as an egg”. Actually, Nuovo Commento is willingly written by Manganelli an “open work”, to use the definition proposed by Umberto Eco a few years before and alluded to implicitly by Calvino. Its openness does not concern merely the act of fruition, but it is at the base of the act of narration, which is potentially endless and, at the same time, “distant from both beginning and end” since it develops itself in a “middle space”. The fact that Manganelli’s works do not properly “end” can be also investigated focusing on the role played, in his texts, by the Apocalypse, the model-archetype chosen by Kermode in his Sense of An Ending.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arianna Marelli, Università di Pisa

Arianna Marelli si è formata parallelamente all’Università di Pisa e alla Scuola Normale Superiore, con soggiorni di studio a Saarbrücken e alla Freie Universität di Berlino. Specializzata in letteratura italiana contemporanea, ha conseguito recentemente il perfezionamento (PhD) presso la Scuola Normale con una tesi sulla formazione di Giorgio Manganelli, tra prima attività scrittoria e critica. Ha lavorato quindi come autrice di documentari culturali. Ha pubblicato articoli in rivista su Manganelli e sulla poesia di Milo De Angelis, e saggi in volume sulla satira di Heinrich Heine e Wilhelm Busch e su Primo Levi traduttore di Kafka. Nell’ambito dei suoi interessi comparatistici e traduttoligici è poi intervenuta in varie sedi su casi di ‘rapporti letterari’ come Zanzotto e Celan, Celati e Hölderlin.

Published
2018-03-22
How to Cite
MarelliA. (2018). Giorgio Manganelli tra “opera aperta” e “opera chiusa”. SigMa - Rivista Di Letterature Comparate, Teatro E Arti Dello Spettacolo, (1), 149-169. https://doi.org/10.6093/sigma.v0i1.5492