Neometrical meditations. Some remarks on the return of closed metrical forms in the italian contemporary poetry.

  • Fabrizio Bondi Scuola Normale Superiore di Pisa

Abstract

This paper aims to put in light some aspects of the metrical renaissance in the Italian contemporary poetry, starting from some poetical works, published in the first half of the Eighties, which reintroduced closed metrical forms, both taken from Italian ancient tradition (like sonnets, ballads, tercets etc.) and created ex novo. In particular, the article analyzes the work of two twentieth-century “ancestors” of the neo-metrical school, Edoardo Cacciatore and Toti Scialoja, pinpointing their possible influence on poets of a younger generation like Patrizia Valduga, Marco Ceriani and Tommaso Ottonieri. A larger space is dedicated here to the figure of Gabriele Frasca, an artist with great technical skills who has been able, in the whole course of his career, to put togheter tradition and innovation, displaying at the same time an uncommon knowledge of poetry theoretical problems. Finally, this paper tries to define the concepts of mannerism, “metrical awareness” and “metric as symbolic form”, and also to put the birth of neometrical school in the context of the poetry crisis and the simultaneous amazing development of mass media which took place in Italy during the Seventies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabrizio Bondi, Scuola Normale Superiore di Pisa

Fabrizio Bondi si è laureato a Parma con Marzio Pieri, perfezionandosi quindi alla Scuola Normale Superiore di Pisa sotto la guida di Lina Bolzoni. È stato borsista all’Istituto Italiano di Studi Storici Benedetto Croce di Napoli, Gastdozent all’università di Münster in Westfalia e assegnista di ricerca presso la Scuola Normale. Si è occupato soprattutto di scritture rinascimentali, barocche e contemporanee, con una particolare attenzione agli intrecci e alle interazioni della “letteratura” con altre forme del discorso (politico, filosofico, storico ecc.), nonché con altre arti e tipologie mediali. Ha èdito la Maschera iatropolitica di Francesco Pona (La Finestra, Trento 2004) e il Trattato delle passioni dell’animo di Pomponio Torelli (Guanda, Parma 2017). Di recente uscita (2016) è anche una sua monografia dal titolo Il principe per emblemi. Letteratura e immagini del politico fra Cinquecento e Seicento (Edizioni del Mulino). È stato organizzatore e direttore scientifico di alcuni festival di poesia contemporanea.

Published
2018-03-22
How to Cite
BondiF. (2018). Neometrical meditations. Some remarks on the return of closed metrical forms in the italian contemporary poetry. SigMa - Rivista Di Letterature Comparate, Teatro E Arti Dello Spettacolo, (1), 269-303. https://doi.org/10.6093/sigma.v0i1.5497