Myth and tragedy in the post-medium era. On the evolution of audiovisual narrative: the case of “Nocturnal Animals”

  • Luca Marangolo Università di Roma Tre

Abstract

This paper analyzes Nocturnal Animals (2016) a movie by Tom Ford, from Austin Wright’s masterpiece novel Tony and Susan. The work shows the formal solutions that allow Ford to build up a movie that intersects a narrative with two storylines, underlining the fundamental semantic tensions between them. Eventually the meaning of this operation is explained in the milieu of the so-called “post-medium era” (with its implications on audiovisual narrative) by creating a parallel between the movie and the structure of Greek tragedy, that lied upon two plans of narration with similar characteristics: the Chorus and the myth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luca Marangolo, Università di Roma Tre

Luca Marangolo si è laureato in Filologia Moderna nel 2010 con una tesi in Antropologia filosofica. Nel 2014 è stato Visiting Scholar all’Università della California, Berkeley; nel 2016 ha discusso il dottorato di ricerca all’Università di Roma Tre, con una tesi che cerca di sviluppare le idee di Gyorgy Lukàcs sull’evoluzione formale del dramma moderno. Ha scritto saggi e interventi sulla teoria letteraria, su Pasolini, su Shakespeare, sul rapporto tra l’Ottocento e il modernismo, e sulla fiaba. Si interessa anche di questioni legate all’intermedialità e al rapporto tra le arti, con un’inclinazione particolare allo studio degli audiovisivi, in un’ottica spesso antropologico-filosofica.

How to Cite
MarangoloL. (1). Myth and tragedy in the post-medium era. On the evolution of audiovisual narrative: the case of “Nocturnal Animals”. SigMa - Rivista Di Letterature Comparate, Teatro E Arti Dello Spettacolo, (1), 511-535. https://doi.org/10.6093/sigma.v0i1.5524