Vulnerable users to assess urban quality

  • Michela Tiboni Università degli Studi di Brescia - DICATAM
  • Silvia Rossetti Università degli Studi di Brescia - DICATAM
Keywords: Urban spaces, weak users, urban competitivness

Abstract

The main users of nowadays urban spaces are not only “standard men”, adults and healthy people like suggested by the image of the Vitruvian man, but weak users like children, the elderly and the disabled as well.

As reminded by Laurìa all these people have many needs. And, as said by cardinal Tettamanzi, the rights of weak people are not weak rights.

In the lasts decades European cities have been largely dominated by cars and vulnerable users have been confined in residual spaces. Thus, there is nowadays a need of a new “measure” for the urban design, to ensure an easy access and use of the of the city also for the weak users.

This paper doesn’t aim at proposing planning, design and management solutions for urban spaces: many other researches have already dealt with those issues and among the most recent there are Caramona et alii (2010), Colarossi e Latini (2008), Rotondo e Selicato (2010). This paper arguments instead the need to regain the right measure while dealing with urban planning: only in this way the usability of the urban an public spaces will increase for everyone, both vulnerable users and not. The aim is to build a “friendly city”, as it has been called within the CeSCAm (research centre for friendly cities) activities.

Children may represent the brick on which the urban projects have to be based: a city where children can move around without risks and fears is a city where the quality of life is high and it is a city characterized by a great attention on sustainable mobility issues, on proximity spaces, on green areas…

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michela Tiboni, Università degli Studi di Brescia - DICATAM

Associate professor of Town and Country Planning at the University of Brescia, graduated in Civil Engineering and PhD in Town planning technique at the Polytechnic of Milan.Her researches are mainly focused on land-use dynamics and environmental hazards, environmental assessments of plans, urban policies and techniques for more sustainable and safer towns.

Silvia Rossetti, Università degli Studi di Brescia - DICATAM

PhD candidate in "Places and Times of the City and its Territory" at the University of Brescia. Her research interests focus on sustainable mobility, accessibility and road safety issues, and on their relationships with the urban form.

References

Brolli E., Tiboni M. (2008), “Andare a scuola a piedi: un confronto fra realtà comunali medio-piccole in Provincia di Brescia”, in La sicurezza sulle strade della città, Vol. 1, p. 67-81, Edizioni Plus - Pisa University Press, Pisa.

Busi R., Ventura V. (1998), Vivere e camminare in città. Andare a scuola, atti della III Conferenza internazionale "Vivere e camminare in città”, Brescia 1996, UE, Bruxelles.

Busi R., Tiboni M. (2003), (a cura di), Integrazione tra autoveicoli e traffico non motorizzato, Collana Tecniche per la sicurezza in ambito urbano, volume V, Egaf Edizioni, Forlì.

Busi R. (2005), “La città sicura: elementi per l’individuazione di obiettivi e metodi di ricerca”, in Barboni R.M. (a cura di), Città e criminalità, Metauro, Pesaro.

Carmona M., Tiesdell S., Health T., Oc T. (2010), Public places. Urban spaces, Architectural Press, Elsevier, Oxford (UK).

Colarossi P. (2007) “Spazio pubblico e ri-generazione della città”, in Arenghi A. (a cura di), Design for All. Progettare senza barriere architettoniche, Manuali tecnici, UTET.

Colarossi P., Latini P. (2008), La progettazione urbana, Edizioni Sole 24ore, Milano.

Columbo V. (1965), La ricerca urbanistica. Organica urbanistica, Giuffrè, Milano.

Commissione delle Comunità Europee (2007), Libro verde.

Verso una nuova cultura della mobilità urbana, Bruxelles.

Gehl J. (1991), Vita in città. Spazio urbano e relazioni sociali, Maggioli editore, Rimini.

Gehl J., Gemzøe L., Kirknæs S., Søndergaard B. (2006), New City Life, The Danish architectural press, Copenhagen.

Guazzo G. (1994) “Verso la città a molte dimensioni”, in Laurìa A. (a cura di), La pedonalità urbana, Maggioli Editore, Rimini.

Hall P. (1995), The future of cities in Western Europe, European Review, 3, pp 161-169, doi:10.1017/S1062798700001459

Kjemtrup K., Herrstedt L. (1992) “Speed managment an traffic calming in urban areas in Europe: a historical view”, Accident Analysis and Prevention, v. 24, 1: 57 – 65.

Laurìa A. (1994), (a cura di), La pedonalità urbana. Percezione extra-visiva, orientamento, mobilità, Maggioli Editore, Rimini.

Maternini G. (2009), La moderazione del traffico-applicazioni italiane di traffic calming, Le strade n° 7-8/2009, Casa Editrice La Fiaccola, Milano.

Pezzagno M., Docchio S. (2010), (a cura di), Vivere e camminare in città. I giovani e gli spazi urbani, Egaf, Forlì.

Rotondo F., Selicato F. (2010), Progettazione urbanistica, McGraw-Hill, Milano-New York.

Tiboni M. (2006), “La mobilità dolce nelle piazze storiche”, in M.Tiboni (a cura di), La funzione delle piazze storiche oggi. Atti del Convegno su: “La funzione delle piazze storiche oggi”, Brescia, 2004, Consulta per l’ambiente del Comune di Brescia, Brescia.

Tiboni M. (2010) “Storia della moderazione del traffico in Europa e sue implicazioni urbanistiche”, In Maternini G., Foini S., Tecniche di moderazione del traffico. Linee guida per l'applicazione in Italia, vol. XIV, p. 23-36, Egaf, Forlì.

Tiboni M., Rossetti S. (2011) “The Role of Urban Planning into a long-term Climate Friendly Transport Vision”, in Radmilović Z., Čišič D. (eds.), Shaping Climate Friendly Transport in Europe: Key Findings & Future Directions. Belgrade, p. 161-167, University of Belgrade - The Faculty of Transport and Traffic Engineering, Belgrade.

Tira M. (1999) “L’handicap nella mobilità pedonale: pianificazione urbanistica per l’eliminazione delle barriere architettoniche”, in Busi R. e Ventura V. (a cura di), Atti della IV conferenza internazionale Vivere e Camminare in città. L’handicap nella mobilità, Ufficio delle pubblicazioni ufficiali delle Comunità Europee, Lussemburgo.

Tira M., Ventura V. (2000), Pedestrian safety measures in Italy, Editoriale Bios, Cosenza.

Tonucci F. (1999), La città dei bambini. Un nuovo modo di pensare la città, Editori Laterza.

Published
2012-11-24
How to Cite
Tiboni, M., & Rossetti, S. (2012). Vulnerable users to assess urban quality. TeMA - Journal of Land Use, Mobility and Environment, 5(3), 91-102. https://doi.org/10.6092/1970-9870/1200
Section
LUME (Land Use, Mobility and Environment)