Rimodellare l’interfaccia terra-mare attraverso la mobilità sostenibile: un progetto per una greenway nella Sicilia occidentale

  • Ignazio Vinci Università degli Studi Federico II di Napoli
  • Fabio Cutaia
Parole chiave: Greenway, Waterfront, Mobilità sostenibile, Agenda Urbana dell’UE

Abstract

Il paper restituisce l’esperienza di pianificazione, tuttora in corso, che vede impegnati cinque dei comuni della Sicilia occidentale nella stesura di una strategia di sviluppo urbano sostenibile all’interno della cornice della programmazione comunitaria 2014-2020. La Strategia, i cui obiettivi generali riguardano il rafforzamento della coesione territoriale e l’incremento dell’accessibilità alle risorse locali, si focalizza sui corridoi di mobilità sostenibile nelle aree costiere, intesi quali strumenti attraverso cui detti obiettivi possano essere meglio raggiunti e integrarsi reciprocamente.
Dopo un’indagine sulla letteratura scientifico-disciplinare, l’articolo offre una analisi della domanda potenziale di mobilità sostenibile nei sistemi urbani in oggetto, segue una disamina dei criteri considerati per la progettazione di un’infrastruttura per la mobilità dolce e, infine, una rassegna dei benefici che l’intervento può apportare in termini di sviluppo locale. In particolare, si intende dimostrare che una revisione del concetto di greenway, potendo aumentare l’accessibilità ad un’ampia gamma di risorse e funzioni (aree naturali, paesaggi, patrimonio culturale, servizi urbani), può giocare un ruolo multidimensionale per il miglioramento delle connessioni tra il mare e la terra, tra le aree urbane e quelle rurali.

Downloads

Download data is not yet available.

Riferimenti bibliografici

Aa. Vv. (2008), L’infrastruttura verde del parco del Po torinese, Alinea Editore, Firenze.

Aa.Vv. (1997), Rail with trails. Sharing corridors for transportation and recreation. Rail to Trails Conservancy, National Park Service, Washington, D.C.

Ahern J. (1995), “Greenways as a Planning Strategy”, Landscape and urban Planning, 33, pp. 131-155.

Amoroso S., Migliore M. (2002), “Bike & railway: an integrated approach for an urban sustainable mobility”, in Proc. IX International Conference Living and Walking in Cities, Brescia e Piacenza, 13 – 14 giugno 2002.

Angrilli M. (1999), “Greenways” in Urbanistica, n. 113, INU, Roma, pp. 92-97.

Banister D (2008), “The sustainable mobility paradigm”, Transport Policy, 15 (2), 73-80.

Benedict M.A., McMahon E.T. (2006), Green Infrastructures. Linking Landscapes and Communities, Island Press, Washington.

Bergamaschini I. (2014), “Grandi ciclovie tra turismo e mobilità sostenibile”, Ecoscienza, 3, ARPAE Emilia Romagna.

Bertolini L. (2017), Planning the mobile metropolis. Transport for people, places and planet, Palgrave, London.

Bhat C.R. (1995), “A heteroschedastic extreme value model of intercity travel mode choice”, Transportation Research, part B: Methodological, vol. 29, n. 6, pp. 471-483.

Bierlaire M. (2002), “The total demand scale: a new measure of quality for static and dynamic origin-destination trip tables”, Transportation Research, part B: Methodological, vol. 36, pp. 837-850.

Black W.R. (1996), “Sustainable transportation: A US perspective”, Journal of Transport Geography, 4 (3), pp.151-159.

Buehler R., Pucher J. (2012), “Cycling to work in 90 large American cities: New evidence on the role of bike paths and lanes”, Transportation, 39, pp. 409-432.

Cantarella G.E. (1997), “A general fixed-point approach to multimodal multi-user equilibrium assignment with elastic demand”, Transportation Science, 31, pp. 107-128.

Cascetta E. (1984), “Estimation of trip matrices from traffic counts and survey data: a generalized least squares estimator”, Transportation Research, part B: Methodological, vol. 18, pp. 289-299.

Cascetta E., Inaudi D., Marquis G. (1993), “Dynamic estimators of origin-destination matrices using traffic data”, Transportation Science, vol. 27, pp. 363-373.

COM (2011), Our life insurance, our natural capital: an EU biodiversity strategy to 2020, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Luxembourg.

Costanza R., Darge R., Degroot R. et. al. (1997), “The value of the world’s ecosystem services and natural capital”, Nature, vol. 387, pp. 253-260.

Cremaschi M. (2005), L’Europa delle città. Accessibilità, partnership, policentrismo nelle politiche comunitarie per il territorio, Alinea Editrice, Firenze.

Davies C., Hansen R., Rall E., Pauleit S., Lafortezza R., De Bellis Y., Santos A., Tosics I. (2015), Green infrastructure planning and implementation. The status of European green space planning and implementation based on an analysis of selected European city-regions, University of Copenhagen, Copenhagen.

ESPON (2005), Potentials for polycentric development in Europe, Project 1.1.1, Final Report, Luxembourg.

ESPON (2013), EU-LUPA. European Land Use Pattern, Applied Research 2013/1/8, Draft Report June/2012, Luxembourg.

ESPON (2014), TOWN. Small and medium sized towns in their functional territorial context, Applied Research 2013/1/23, Final Report, Luxembourg.

Fabos J. (1995), “Introduction and overview: the greenway movement, uses and potentials of greenways”, Landscape and urban planning, 33, pp. 1-13.

Forman R.T.T., Sperling D., Bissonette J.A., Clevenger A.P., Cutshall C.D., Dale V.H., Fahrig L., France R.L., Goldman C.R., Heanue K., Jones J., Swanson F., Turrentine T., Winter T.C. (2003), Road ecology. Science and Solutions, Island Press, Washington D.C.

Gill S., Handley J., Ennos R., Pauleit S. (2007), “Adapting Cities for Climate Change: the Role of the Green Infrastructure”, Built Environment, 33, pp. 115-133.

Grieco M., Urry J. (2012), Mobilities: new perspectives on transport and society, Ashgate, Farnham.

Hankey S. et al. (2012), “Estimating use of non-motorized infrastructure: Models of bicycle and pedestrian traffic in Minneapolis”, Landscape and Urban Planning, 107 (3), pp. 307-316.

Hansen R., Santos A. (2015), “Halle, Germany”, in Case Study City Portrait: part of a Green SURGE study on urban green infrastructure planning and governance in 20 European cities, Trans-national research project funded through the European Union’s 7th Framework Programme.

Hickman R., Hall P., Banister D. (2013), “Planning more for sustainable mobility”, Journal of Transport Geography, 33, pp. 210-219.

Hristova S., Dragićević Šešić M., Duxbury N. (ed by.) (2015), Culture and Sustainability in European Cities: Imagining Europolis, Routledge, London-New York.

La Rocca R.A. (2008), “Mobilità dolce e trasformazioni del territorio: esempi europei”, TeMA, 3, pp. 57-64.

Lo H.P., Zhang N., Lam W.H.K. (1996), “Estimation of an origin-destination matrix with random link choice proportions: a statistical approach”, Transportation Research, part B: Methodological, vol. 30, pp. 309-324.

Lovell S.T., Taylor J.R. (2013), “Supplying urban ecosystem services through multifunctional green infrastructure in the United States”, Landscape Ecology, 28, pp.1447-1463.

Malcevschi S., Bisogni G.L. (2016), “Infrastrutture verdi e ricostruzione ecologica in ambito urbano e periurbano”, Techne, n.11, Firenze University Press, pp. 33-39.

Marques-da-Cruz J., Costa Pinto E. (2015), “Landscape, beyond green and grey infrastructure”, in Sinnet D., Smith N., Burgess S. (ed. by), Green Infrastructure. Planning, Design and Implementation, Edward Elgar, Cheltenham, pp. 317-335.

Mastronardi L., Giannelli A. (2014), “I ‘rami verdi’ d’Italia: proposte per l’implementazione di sistemi integrati a basso impatto per la fruizione turistica del territorio: il caso della tratta ferroviaria Carpinone-Sulmona”, in Atti della XXXV Conferenza Scientifica Annuale dell’Associazione Italiana di Scienze Regionali, Padova, pp. 1-23.

Maternini G., Pezzagno M. (1999), “Le caratteristiche funzionali delle greenways – Un primo approccio metodologico”, in Atti del 2° Convegno Europeo sulle Greenways, Milano, 22 ottobre 1999.

Munoth N., Thakur S. (2017), “An approach to make the Indian cities sustainable through the concept of Blue - Green Infrastructure”, in Moccia F.D., Sepe M. (ed. by), Crisis and rebirth of Cities – 10° INU Study Day, Urbanistica Informazioni, n. 272, INU, Roma, pp. 659-664.

Oppido S. (2014), La valorizzazione diffusa: il riuso del patrimonio ferroviario dismesso, BDC, Università degli studi di Napoli Federico II, vol.14, pp. 221-236.

Peraboni C. (2010), Reti ecologiche e infrastrutture verdi, Maggioli, Santarcangelo di Romagna.

Pileri P. (2013), “Una strada leggera come Vento”, Tekneco, 18, pp. 64-79.

Rittel K. et al. (2014), Grün, natürlich, gesund: Die Potenziale multifunktionaler städtischer Räume, Bundesamt für Natuschutz (BfN), pp. 1-61.

Rybarczyk G., Wu C. (2010), “Bicycle facility planning using GIS and multi-criteria decision analysis”, Applied Geography, 30 (2), pp. 282-293.

Santos A., Santos Reis M., Branquinho C. (2015), “Almada, Portugal”, in Case Study City Portrait: part of a Green SURGE study on urban green infrastructure planning and governance in 20 European cities, Trans-national research project funded through the European Union’s 7th Framework Programme.

Servillo L., Atkinson R., Hamdouch A. (2017), “Small and medium-sized towns In Europe: conceptual, methodological and policy issues”, Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 108 (4), pp. 365–379.

Socco C., Cavaliere A., Guarini S. (2007), L’infrastruttura verde urbana, Osservatorio Città Sostenibili, Dipartimento Interateneo Territorio - Politecnico e Università di Torino.

Steiner F.R. (2010), The Living Landscape: an Ecological Approach to Landscape Planning, Island Press, Washington.

Száraz L., Gerőházi E. (2015), “Szeged, Hungary”, in Case Study City Portrait: part of a Green SURGE study on urban green infrastructure planning and governance in 20 European cities, Trans-national research project funded through the European Union’s 7th Framework Programme.

Toccolini A., Fumagalli N., Senes G. (2004), Progettare i percorsi verdi. Manuale per la realizzazione di green way, Maggioli Editore, Rimini.

Torricelli M.C. (2016), ES-LCA e patrimonio naturale: Life Cycle Analisi ambientale e sociale di un’area protetta, Firenze University Press, Firenze.

Uzzel D., Groger J., Leach R., Wright A., Ravenscroft N., Parker G. (2000), User Interaction on non-motorized shared use routes. Final Report to the Contryside Agency, University of Surrey.

Valentini A. (2005), “Mettere in rete le risorse: le greenway quali strumenti per il progetto del paesaggio periurbano”, in Quaderni della Ri-Vista Ricerche per la progettazione del paesaggio, Firenze University Press, pp. 15-26.

Van der Jagt A. Ambrose-Oji B., Davies C. (2015), “Bristol, United Kingdom”, in Case Study City Portrait: part of a Green SURGE study on urban green infrastructure planning and governance in 20 European cities, Trans-national research project funded through the European Union’s 7th Framework Programme.

Wang Y. et al. (2016), “A review on the effects of physical built environment attributes on enhancing walking and cycling activity levels within residential neighborhoods”, Cities, 50, pp. 1-15.

Wong K.I., Wong S.C., Tong C.0., Lam W.H.K., Lo H.K., Lo H.P., Yang H. (2010), “Estimation of Origin-Destination Matrices for a Multimodal Public Transit Network”, Journal of Advanced Transportation, vol. 39, n. 2, pp. 139-168.

Pubblicato
2018-06-30