Colpito dall’ignoto. La narrativa come promotrice della lingua finlandese tra gli adulti con un background di im/migrazione

Parole chiave: filologia, insegnamento della lingua finlandese come seconda lingua, insegnamento delle lingue, linguistica, studi letterari

Abstract

English article title: Struck by the Unknown. Literature as a Promoter of the Finnish Language among Adults with Im/migrant Background

One of the projects I lead at present is based on the presumption that literature can be incorporated in language teaching in a much more creative and versatile way than it has been done (with notable exceptions) so far. It claims that literature is language and much more: it is a key carrier of meaning in culture that opens a window to various societal phenomena. Literature can play a key role in learning both Finnish and about Finnish culture. The project is looking for a new way of engaging adults with im/migrant background in Finnish society by teaching them the language and culture through literature. The project team includes both native and non-native Finnish speakers and is based on both on interaction with participants and on research.

Biografia dell'Autore

Viola Parente-Čapková, Università di Turku, Finlandia

Viola Parente-Čapková (<viocap@utu.fi>), Ph.D., è docente all’Università di Turku e all’Università Carolina di Praga. Attualmente dirige due progetti di ricerca presso l’Istituto di Storia, Cultura e Studi delle Arti dell’Ateneo di Turku. I suoi campi di specializzazione comprendono lo studio della letteratura finlandese in prospettiva europea, in particolare per quel che concerne il periodo a cavallo tra Ottocento e Novecento, la letteratura scritta dalle donne, gli studi di genere, la ricezione transnazionale della scrittura femminile, la spiritualità nella letteratura, la teoria della storia letteraria, le digital humanities. Le sue numerose pubblicazioni vertono soprattutto sugli argomenti succitati, ed includono anche traduzioni di poesia e prosa dal finlandese al ceco.

Pubblicato
2021-12-29
Come citare
Parente-ČapkováV. (2021). Colpito dall’ignoto. La narrativa come promotrice della lingua finlandese tra gli adulti con un background di im/migrazione. Studi Finno-Ugrici, N.S., 1, 1-6. https://doi.org/10.6093/1826-753X/8875