Urban empty spaces and green fields for the ecological quality. The post-earthquake regeneration in the city of L’Aquila
Abstract
Following the earthquake in Abruzzi in 2009 the crucial role of the empty spaces and, more generally, of the free spaces, has been highlighted. Some of these “not built” places, however, have shown a different relevance from others, both during emergency functions, and in the next recovery. Even in a extremely sprawled city, that after the earthquake it has become even more so, the quality of urban spaces have been used more effectively and more quickly returned to their previous use. The same thing is not happening for others free spaces; even if they are intensively used for earthquake emergency needs, nowadays they present many uncertainties about their destiny which doesn’t exclude the abandonment and the degradation. Many of these areas, placed in an urban land between the biodiversity hotspots of the central Apennine, have a crucial importance to guarantee and improve the ecological connectivity functions. The recovery strategies of the emergency areas that will be actuated in the next years will have a high relevance in recognizing and managing the residual ecological connections, now very fragmented/tight and close to the disappearance. This work shows these dynamics by using data and valuations developed for the new drafting general plan of the city.
Downloads

Copyright (c) 2015 Bernardino Romano, Serena Ciabò, Lorena Fiorini, Alessandro Marucci, Francesco Zullo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).