Introduction to perceptions mapping: the case of Salerno, Italy
Abstract
Perceptions mapping is a sense-making process during which people map their cultural, natural and human assets; express their opinions, ideas, needs and aspirations but also; raise concerns and highlight conflicts related to the management, conservation and preservation of the cultural capital for future generations. The mapping is carried out through the five senses and with the help of a physical map. Departing from the perceptions, the collective memory of what a place was to the community arises. Likewise, diverging and/or converging perspectives emerge in reference to what it is today and above all, how the community would like it to be in the future. Perceptions mapping demonstrated to be a very useful tool not only to map tangible heritage but also to resuscitate and reinstate on the map the intangible heritage assets. This paper retraces and presents the mapping process which was carried out in the city of Salerno in Italy.
Downloads

Copyright (c) 2020 Christian Ost, Ruba Saleh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).