With the Sun, with the Air and with the Water: Urban Mobility when the Oil will End

  • Romano Fistola Dipartimento di Ingegneria - Università degli Studi del Sannio

Abstract

The article, starting with the forecasts of the near depletion of the main energy source that allows the development of all human activities and emphasizing the strict dependence of urban and metropolitan systems on fossil fuels, shows an overview of the major innovations developed by technology in the specific field of urban car-based mobility.
The entire discussion is developed considering the condition of energy mono-dependence produced by the total energy reference to the fossil fuels.
In particular, we consider the global data of energy consumption and similarly those related to mining activities.
Above all, a specific study is presented on the theory of the U.S. geologist Hubbert who developed a model to assess the mining potential of a deposit in relation to the so-called conventional oil.
The curve describes a “bell-shaped” trend of the estimated amount of recoverable oil, four different phases can be distinguished, the last of which is characterized by the final exhaustion of oil resources. Unfortunately this phase seems to have already begun, but no consequent pressures for effective development of efficient alternative energy sources are observed.
The article proposes an energy reversal based essentially on three factors: technological innovation, the recovery and promotion of social capital (especially in cities), the start of market structures which, in observance of the necessary profit, put sustainability (and not growth) at the base of their development processes. The research and technological development may, in the near future, allow to use efficiently sources of renewable energy.
At the same time, innovation can enable the development of new engines that use atypical propellants such as: sun, air or water. Technological innovation is the greatest hope for a possible solution to the energy problem, particularly with regard to physical mobility. The technology, however, if used incorrectly, acts as an accelerator and entropic transformer further compromising the conditions of the planet.
The final section describes the key technologies for vehicles based on propellant alternative to gasoline, which are, at present, already available for the market and could represent one of  “systems” to solve the near depletion of the fossil resource.
The new forms of zero-emission fuel, such as compressed air, hydrogen, electricity, etc. will be investigated through the description of the different ideas of vehicle whose feasibility is already extensively tested.

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Author Biography

Romano Fistola, Dipartimento di Ingegneria - Università degli Studi del Sannio
Insegna “Tecnica Urbanistica” (Laurea Triennale in Ingegneria Civile) e “Pianificazione Integrata dell'Urbanistica e dei Trasporti" (Laurea Magistrale in Ingegneria Civile) presso la Facoltà di Ingegneria dell'Università degli Studi del Sannio. Svolge attività di Insegnamento presso il Dottorato di Ricerca in Ingegneria dei Sistemi Idraulici di Trasporto e Territoriali dell’Università Federico II di Napoli. L'attività di ricerca sviluppata negli ultimi anni è incentrata sullo studio dell’assetto, delle caratteristiche e dei meccanismi di funzionamento del sistema delle attività urbane. Da tale tematica principale si sfioccano una serie di approfondimenti riconducibili: allo studio del rapporto fra innovazione tecnologica e trasformazioni territoriali, alle relazioni fra mobilità e governo delle trasformazioni urbane, alla definizione di procedure di mitigazione del rischio urbano (con particolare riferimento al rischio sismico) ed alla progettazione ed implementazione di ambienti GIS per lo sviluppo della conoscenza ed il supporto alla decisione territoriale. Ha collaborato con numerose istituzioni di ricerca straniere fra le quali: il Centre for Urban and Regional Studies (University of Newcastle upon Tyne – UK), con la Bartlett School of Planning (University College of London – UK) e con il Centre for Design della Royal Melbourne Institute of Technology (University of Melbourne – AU). È membro del Consiglio Direttivo dell’Associazione Italiana di Scienze Regionali ed è attualmente direttore del Laboratorio per l'Innovazione nel Governo delle Trasformazioni Territoriali (LIGhTT) dell’Università degli Studi del Sannio. È autore di oltre settanta pubblicazioni a stampa. links: http://www.romanofistola.it/

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Published
2011-07-28
How to Cite
FistolaR. (2011). With the Sun, with the Air and with the Water: Urban Mobility when the Oil will End. TeMA - Journal of Land Use, Mobility and Environment, 4(2). https://doi.org/10.6092/1970-9870/439
Section
Contributions

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